Toilettes sèches dans le magazine de la santé sur France 5 (TV) (in French/English) [Dry toilets featured on the health program on France 5 (TV)]

8828 views

Page selection:
  • emmanuel
  • emmanuel's Avatar
  • Posts: 38
  • Likes received: 7

Re: Toilettes sèches dans le magazine de la santé sur France 5 (TV)

Bonjour

J'ai eu un contact avec la journaliste pour expliquer les différents modèles de toilettes sèches. Elle ne connaissait que les toilettes avec des copeaux de bois (TLB), mais pas une autre sorte comme les toilettes à séparation.
J'ai expliqué le système Ecodomeo et elle était très intéressée pour avoir des toilettes pendant l'émission. J'ai envoyé une de mes toilettes et AQUALOGIK a envoyé une TLB.
La journaliste ne m'a pas posé beaucoup de questions sur les objectifs et les intérêts de développer les toilettes sèches. Elle avait probablement suffisamment d'informations.
Elle n'a pas dit que les 2 toilettes de l'émission ont été fabriqués en France et que l'Europe travaille sur le développement de solutions alternatives pour les toilettes. Dommage !
Dans l'ensemble l'émission était bien et le sujet bien traité.

Translation

I had contact with the journalist to explain the different types of dry toilets. She only knew the toilets with wood ships but not other type like UD toilets.
I explain the Ecodomeo system and she was very interested to have toilets during the show. I send one of mine and Aqualogik send a wood chip one.
The journalist do not asked me a lot on aims and interest for developing dry toilets. She probably has enough information.
She did not say that the 2 toilets of the show were made in France and that Europe is working on developing alternative solutions to flush toilets.
However, the information was good and it is nice to speak about that subject.

Emmanuel
Ecodomeo
Emanuel Morin
Ecodomeo - France
www.ecodomeo.com
The following user(s) like this post: Elisabeth

Please Log in to join the conversation.

You need to login to reply
  • cecile
  • cecile's Avatar
    Topic Author
  • Moderator
  • Water and Sanitation Sector Leader for SNV in Burkina Faso
  • Posts: 197
  • Karma: 13
  • Likes received: 80

Re: Toilettes sèches dans le magazine de la santé sur France 5 (TV)

Dear Elizabeth,

1.It is difficult to know how wide the audience of the show is, but what I can say is that it is well known, and in my opinion it is a serious show making health topics understandable for non medical audience. When the journalist got in contact with me and introduced herself as preparing a documentary for the "magazine de la santé" on France 5, the name of the show was totally familiar (even if I rarely watch TV).

2. I was quite happy with what was said especially the link was made with health, i.e. yes "dry toilets" do save a lot of drinking water but also save lives (she mentions how donors like UNICEF nowadays fund sanitation programs and the benefits on children's health).
What I was less happy about is that dry toilets we presented for developped countries as what I understood to be a temporary solution. The change of paradigm and the economic and environmental issues linked to our mix it all flush and forget technologies were not discussed. But it is hard to get it all in a short period of time. I also agree with you the journalist did a good job ! Well done Laetitia !

3. One of the toilets displayed was the Ecodomeo but the person sitting next to Laetitia was not Emmanuel Morin (maybe he was a guest for the next topics)

And then about the steep stairs ... accessibility is a very important issue for professionals and field workers but I don't think it is yet an issue for a popular show. The main concern of people at the moment with dry toilets, and the male journalist mentionned this, is about believing it does not smell. So there is still a long way to go !

Kind regards,

Cecile


Commentaire du modérateur: Traduction en français par Google Translate:

Cher Elizabeth ,

1 . Il est difficile de savoir comment le public large de l'exposition est , mais ce que je peux dire, c'est qu'il est bien connu , et à mon avis il est un des sujets de santé graves spectacle bouilloire compréhensibles pour le public non médical . Lorsque le journaliste a pris contact avec moi et se présenta comme la préparation d'un documentaire pour le "magazine de la santé» sur France 5 , le nom de l'émission était totalement familier ( même si je regarde rarement la télévision ) .

2 . J'ai été très heureux avec ce qui a été dit en particulier le lien a été fait avec la santé , c'est à dire oui " toilettes sèches " ne économiser beaucoup d' eau potable , mais aussi de sauver des vies ( elle mentionne comment les donateurs comme l'UNICEF financent aujourd'hui des programmes d'assainissement et les avantages sur la santé des enfants ) .
Qu'est-ce que j'ai été moins heureux , c'est que les toilettes sèches nous avons présenté pour pays développés comme ce que j'ai compris comme une solution temporaire . Le changement de paradigme et les enjeux économiques et environnementaux liés à notre mélange il toutes les technologies chasse et oublier n'ont pas été discutée. Mais il est difficile d'obtenir tout cela dans un court laps de temps . Je suis également d'accord avec vous , le journaliste a fait un bon travail ! Bravo Laetitia !

3 . Un des toilettes affiché était le Ecodomeo mais la personne assise à côté de Laetitia n'était pas Emmanuel Morin ( peut-être qu'il a été invité pour les prochains sujets)

Et puis sur les escaliers raides ... l'accessibilité est une question très importante pour les professionnels et les travailleurs sur le terrain , mais je ne pense pas que ce soit encore un problème pour un spectacle populaire . La principale préoccupation des gens en ce moment avec des toilettes sèches , et le journaliste mâle mentionnées à cela, c'est croire qu'il n'a pas d'odeur . Donc, il ya encore un long chemin à parcourir !

Cordialement ,

Cecile
Cécile Laborderie
MAKATI Environnement
The following user(s) like this post: Elisabeth

Please Log in to join the conversation.

You need to login to reply
  • Elisabeth
  • Elisabeth's Avatar
  • Moderator
  • Freelance consultant since 2012 (former roles: program manager at GIZ and SuSanA secretariat, lecturer, process engineer for wastewater treatment plants)
  • Posts: 3372
  • Karma: 54
  • Likes received: 930

Re: Toilettes sèches dans le magazine de la santé sur France 5 (TV)

Je vous écris en anglais dans cette section française, mais j'ajoute la traduction par Google Translate ci-dessous.

Thanks for this information, Cécile.
The part on the dry toilet is during 22:01 until 32:35 in the recording (that's quite long for a piece on dry toilets on TV!).

The main speaker on this subject (Laetitia Fouque) seemed well prepared and very enthousiastic and knowledgeable! I know you spoke to her a bit beforehand, I am sure that also helped. Well done.

My questions:
  • What kind of TV show is this, would you think it reached a wide audience?
  • Were you happy with it?
  • Who was the person sitting next to Laetitia who was not allowed to say anything? I was confused because the toilet in the studio looked like one from Ecodomeo but the person didn't look like Emmanuel Morin (his user profile: forum.susana.org/forum/profile/userid-1304) unless he has shaved his hair off.

This was the toilet shown in the studio:

File Attachment:

Dry toilet "Ecodomeo", showing horizontal transport mechanism for faeces - UD with a conveyor belt / Séparation des urines grace au tapis roulant by Sustainable sanitation , on Flickr

File Attachment:

ECODOMEO - Zircone by Sustainable sanitation , on Flickr

My observations:
  1. All the facts seemed pretty much right.
  2. They started off with talking about water used in flush toilets. They quoted a study from the EU that the UK uses the most water for toilet flushing in the EU.
  3. I enjoyed viewing the photos in the show - most of them I recognised from our SuSanA flickr database (www.flickr.com/photos/gtzecosan/collections/). Excellent, that's what they there for!
It's a pity they showed that photo of UDDTs from the Philippines with the extremely steep stairs... I would say that's an old-fashioned design for UDDTs. I mean this one:

File Attachment:

2 ecosan UDD toilets in an elementary school by Sustainable sanitation , on Flickr


It was very lively and interesting to watch. Funny how the different people were sometimes speaking at the same time, people from outside France must think "these French people are quite impolite". ;-)

Kind regards,
Elisabeth


++++++++++++++++

Translation into French by Google Translate:

Merci pour cette information , Cécile .
La partie sur les toilettes sèches est pendant 22h01 jusqu'à 32:35 à l'enregistrement ( c'est assez long pour une pièce sur les toilettes sèches à la télévision ! ) .

Le principal orateur sur ce sujet ( Laetitia Fouque ) semblait bien préparé et très enthousiaste et bien informé ! Je sais que vous avez parlé à son un peu d'avance, je suis sûr que a également aidé . Bien fait .

Mes questions :
  • Quel genre de série télévisée est-ce , ce que vous pensez qu'il est parvenu à un large public ?
  • Étiez-vous heureux avec elle ?
  • Qui était la personne assise à côté de Laetitia qui n'a pas été autorisé à dire quoi que ce soit ? J'étais confus parce que les toilettes dans le studio ressemblait à un de Ecodomeo mais la personne n'a pas l'air d' Emmanuel Morin ( son profil d'utilisateur : forum.susana.org/forum/profile/userid-1304 ) à moins qu'il a rasé ses cheveux off .
Il s'agissait de la toilette montré dans le studio :


Toilettes sèches " Ecodomeo " , montrant le mécanisme de transport horizontal pour les matières fécales - UD avec une bande transporteuse / Séparation des urines grace au tapis roulant par l'assainissement durable , sur Flickr


ECODOMEO - Zircone par l'assainissement durable , sur Flickr

Mes observations :
  1. Tous les faits semblaient à peu près droit .
  2. Ils ont commencé à parler de l'eau utilisée dans la chasse d'eau . Ils ont cité une étude de l'UE que le Royaume-Uni utilise le plus d'eau pour les toilettes dans l'UE .
  3. J'ai bien aimé regarder les photos dans l'exposition - plus d'eux, je reconnus de notre base de données SuSanA flickr ( de www.flickr.com/photos/gtzecosan/collections/ ) . Bon , c'est ce qu'ils là pour ça!
C'est dommage qu'ils ont montré cette photo de UDDT des Philippines avec des escaliers très raides ... Je dirais que c'est une conception ancienne de UDDT . Je veux dire celui-ci:


2 toilettes UDD ecosan dans une école primaire de l'assainissement durable , sur Flickr


C'était très animé et intéressant à regarder. C'est drôle comment les gens différents ont été parfois parlent en même temps, les gens de l'extérieur de France doivent penser " ces Français sont très impoli " . ;-)

Cordialement ,
Elisabeth
Dr. Elisabeth von Muench
Freelance consultant on environmental and climate projects
Located in Ulm, Germany
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
My Wikipedia user profile: en.wikipedia.org/wiki/User:EMsmile
LinkedIn: www.linkedin.com/in/elisabethvonmuench/

Please Log in to join the conversation.

You need to login to reply
  • cecile
  • cecile's Avatar
    Topic Author
  • Moderator
  • Water and Sanitation Sector Leader for SNV in Burkina Faso
  • Posts: 197
  • Karma: 13
  • Likes received: 80

Toilettes sèches dans le magazine de la santé sur France 5 (TV) (in French/English) [Dry toilets featured on the health program on France 5 (TV)]

Bonjour,

Voici le lien vers une émission qui a été diffusée sur France 5 mercredi 15 janvier. Le sujet portait sur les toilettes sèches et la journaliste a utilisé entre autres la base de données de SuSanA pour réaliser son reportage.
Attention la vidéo n'est visible que pendant 7 jours après sa diffusion.
Le reportage dure une dizaine de minutes.
Pour le voir c'est:
pluzz.francetv.fr/videos/le_magazine_de_la_sante_,94951045.html

Bonne journée

Cécile


Note from Moderator: Translation to English from Google Translate Below

Hello,

Here is the link to a program that was broadcasted on France 5 Wednesday, January 15. The topic was dry toilets and the reporter used SuSanA, among other databases, to make his report.
Warning: the video is visible only for 7 days after its release.
The report is about ten minutes.
To see this is:
pluzz.francetv.fr/videos/le_magazine_de_la_sante_, 94951045.html

good day

Cécile
Cécile Laborderie
MAKATI Environnement

Please Log in to join the conversation.

You need to login to reply
Page selection:
Share this thread:
Recently active users. Who else has been active?
Time to create page: 0.220 seconds
Powered by Kunena Forum